Tallinna Tondi Põhikool

95. juubelit tähistanud Tallinna Tondi Põhikool on üks suuremaid erivajadustega laste koole Eestis. Õpetame lihtsustatud õppekava alusel kolmel erineval õppetasemel – lihtsustatud õpe, toimetulekuõpe ja hooldusõpe.
Koostöös kooli personaliga loome parimad tingimused võimetekohase hariduse omandamiseks kaasaja muutuvas maailmas. Muutuva õpikäsituse oleme enda jaoks süsteemsemalt lahti mõtestanud ja töötame kogupäevakooli kontseptsiooni suunas.
Meie töö on suunatud tulevikku - peame oma missiooniks julgustada, suunata ja toetada erivajadusega noort olema võimalikult iseseisev ühiskonnaliige.
Oma kooli põhiväärtused oleme sõnastanud ristsõnana, mis on kui väike retsept, kuidas õnnelikuks saada.

S Õ B R A L I K
I S A M A A L I N E
V A S T U T U S T U N D L I K
S Ä Ä S T E V
H O O L I V
S I I R A S
V I I S A K A S

2015/2016 õppeaasta

4. novembril 2015 alustas  juba kuuendat aastat jätkuprojekt "Looduslaps Tallinna Botaanikaaias", kuhu kuuluvad loodusehuvilised Timo ja Helena 7a-st, Indrek 2a ja Janette 5a klassist.

Plaanis on sel õppeaastal ise koostada raamat pajupuu liikidest, meisterdatakse õppevahendeid väga erinevatest loodusmaterjalidest ja muidugi valmistatakse juba jõuludeks.


2012/2013 õppeaasta

Tallinna Botaanikaaias kevad võimutseb - seda kogesid projekti "Looduslaps" liikmed Tiia, Timo, Helena ja Kerly, kes leidsid kaksteist erinevat kevadlille, mis kõik korraga õitsesid! Kõigepealt leiti ülane siis sinilill, paiselehed, lumikellukesed, krookused, kirgaslilled, siniliiliad, märtsikellukesed, valevlilled, koerahambad, karukella, kanakoolu ning jänesekapsad. Maitsti ka äsjatärganud naati - küll oli hea, palju aromaatsem kui rucola!

Õpilased kaevasid ja tegid katseid mullaga, üheskoos koos juhendajatega määrati mullaliigid. Õpilased said teada mulla tekkimiseloo, millest muld koosneb, mis on huumus ja mullahorisondid. Üheskoos valmistati mullaprofiili äigejoonise ning äigejäljed, samuti tehti mullalõimised ning saadi teada - milline näeb välja savimuld, liivsavimuld ning liivmuld.

Õpilased tegid avastuse, et mullas on nii vett kui ka õhku - selleks valati katseklaasi mulda ning vett ning jälgiti, et millisest mullast eraldub rohkem mullikesi. Jõuti järelduse, et mullirikkam muld on kõige sobivam aiataimedele!
Uues katses sõeluti mulda ja uuriti luubiga - mis jäi sõelale. Õpilased leidsid mullast mineraalosad, orgaanilised osad ja ka mineraalorgaanilised osad, milleks olid huumus, juuretükid, rähaterad, lehetükikesed, liivaterad, putukate kuivanud kehaosad, savi, sõmerad!

Praktiline tund mullast õpetas loodusprojektis osalenud õpilastele looduses tegutsemist ja et kõige suurem rõõm oli isetegemine värskes õhus keset metsa!Õpilased tundsid end väikeste teadlastena, kes teevad suurt teadust ja avastavad maailma rohujuure tasandil!

2011/2012 õppeaasta

19. oktoobril käivitus taas jätkuprojekt "Looduslaps Botaanikaaias". Uued looduslapsed meie koolist on: Tiia 3b klassist,Timo ja Moonica 4a klassist ning juba mitu aastat osalenu Timo 6b klassist.
Kevade tulekuga on projekti "Looduslaps" raames õpilastel Tiial, Timol ja Nelel käed kibekiiret tööd täis, sest aedniku tubased töid lausa kuhjub. 14.03 külvasid õpilased muru, pikeerisid ja istutasid taimi ja said palju vajalikke teadmisi tervislikust toitumisest ning maitsetaimedest. Iga õpilane sai kätte ka omavalmistatud raamatu "Tamm", mida pikkadel talveõhtutel valmistati ning tupsrohtliilia potikesega kaasa-kaugel see emadepäevgi ju on!


9. november: Mardilaupäeva õhtupoolikul külastasime ka Botaanikaaeda, kus ootas matk sohu, et teada saada, mis on soo ja mida seal võib leiduda? Matka alustades võtsime abiks taskulambid, sest õues oli juba väga hämar ning taevas säras hiigelsuur täiskuu! Peagi hakkasime kaevandama soorauda, sest soos ladestub rauarikkast põhjaveest soomaak kõvade tükkidena. Timo leidis kõige suurema soomaagi tükikese, mida hiljem õpilased koolis näha said ja katsuda ka käega. Saime teada, et soomaagist hakati eesti alal rauda sulatama juba meie ajaarvamise alguse paiku ja seda tehti 17.-18 sajandini välja. Eesti suurim muistne rauasulatuskeskus asus aga Põhja-Saaremaal, Tuiu külas. 1977 aastal avastati sooraua leiukoht Tallinna Teletorni lähedal ja seal meiegi oma väikest kaevamist tegime! Soos leidsime turvast, turbasammalt, ka veel rohelisi taimi, mis hiljem valasime kipsi ning saime väga omapärase, rohelise põõsastiku justkui minikuusepuuke aga tähtis on, et omatehtud ja poest ei saa! Tublid soomaagi kaevurid olid 3b klassi Tiia, 4a klassi Timo ning 6b klassi Timo. Kooli tagasi jõudsime juba pikas pimeduses aga õnnelikena ning kindlasti ka targematena!
19. oktoober. Täna säras Botaanikaaed lausa vikerkaarevärvides, nägime võililli, karikakraid, lõvilõugu ja muidugi troopikamaja troopilisi taimi, mõned neist ka õitsesid. Sissejuhatavas loodusringi tunnis meenutasid õpilased möödunud suve. Väga põnev oli kuulata reisimuljeid Filipiinidest, Sri Lankast, Austraaliast, Uus Meremaast ja ka Eestimaast! Küll on tore, et õpilased juba nii kaugeid maid saavad külastada! Peale reisimuljete kuulamist ja maiustamist korjasid õpilased Botaanikaaiast erinevate tammepuude lehti, et neist ise meisterdada omale raamat, sest ise tehtud on hästi tehtud!


2010/2011 õppeaasta

 

Projekti kuuluvad meie kooli õpilased Anni ja Timo 5A klassist, Inge 6A klassist ning Nele 7A klassist. Projekti koolipoolne juhendaja on Maire Paluveer. Õpilastele pakutakse endiselt avastamis-, teadmis- ja meisterdamisrõõmu, keskkonnamänge ja huvimatku.
Ringitund algab praktilise õuesõppega ning lõpeb loomingulise tööga.
Projekti käigus on läbitud järgnevad teemad:


10.11.2010. „Vaher II”
Seekord meisterdasime ringitunnis vahtraraamatut. Oli väga huvitav ja õpetlik. Täname kõiki vanemaid, kes meid aitasid. Oma isikliku vahtraraamatu abil on meil võimalik hiljem TBA dendraariumis iseseisvalt selle põneva taimesugukonna liike meelde tuletada ja uurida.

looduslaps5

looduslaps6


27.10.2010. „Vaher I” Loodusringi teise hooaja esimeses tunnis uurisime TBA dendraariumis kasvavaid erinevaid vahtraliike, Loodusmajas tutvusime gloobuse abil nende kasvuareaalidega ning süvendatult saime teadmisi kodumaise hariliku vahtra kohta. Ringitunni lõpus meisterdasime mägivahtra lehtedest roose ja hariliku vahtra lehtedest kroone.
looduslaps4

Algab projekti ”Looduslaps” teine aasta

07.06.2010. „Reis Aegna saarele”.
Loodusringi esimese hooaja lõpuüritusena külastasime Aegna saart. Laev „Juku” meie rõõmsameelse seltskonnaga väljus Tallinnast hommikul kell 10.00. Eliko ootas meid saarel sadamas. Osalesime Rahvusvahelise projekti COBWEB raames valminud seikluslikus piraadiprogrammis „Elurikkus Aegna saarel II”. Sidusime piraadisümboolikaga rätikud pähe ja läksime aarete kaardi järgi kohalikku loodust avastama. Meie päev oli pikk ja sisukas ning saime teada palju huvitavat: nägime haruldasi sambla- ja samblikuliike, suuri rändrahne, uudistasime rannataimi, mängisime Aegna Loodusmajas erinevaid mänge jpm. Tagasi Tallinna jõudsime mõnusalt väsinuna õhtuks kella kaheksaks. Oli tore, huvitav ja meeldejääv reis!
looduslaps3


30.09.2009. Tallinna Botaanikaaia (TBA) huviringi „Looduslaps” tutvustamine.
Loodusringi esimese hooaja lõpuüritusena külastasime Aegna saart. Laev „Juku” meie rõõmsameelse seltskonnaga väljus Tallinnast hommikul kell 10.00. Eliko ootas meid saarel sadamas. Osalesime Rahvusvahelise projekti COBWEB raames valminud seikluslikus piraadiprogrammis „Elurikkus Aegna saarel II”. Sidusime piraadisümboolikaga rätikud pähe ja läksime aarete kaardi järgi kohalikku loodust avastama. Meie päev oli pikk ja sisukas ning saime teada palju huvitavat: nägime haruldasi sambla- ja samblikuliike, suuri rändrahne, uudistasime rannataimi, mängisime Aegna Loodusmajas erinevaid mänge jpm. Tagasi Tallinna jõudsime mõnusalt väsinuna õhtuks kella kaheksaks. Oli tore, huvitav ja meeldejääv reis!


19.05.2010. „Kõige, kõige, kõige ehk maailma suurimad, väiksemad, vanimad jne”. Ringitunni alguses rääkisime erinevatest rekorditest taimeriigis (suurim ja väikseim õis, kõrgeim puu ja rohttaim, vanim leht- ja okaspuu, suurima lehega roht- ja veetaim, suurim ja väikseim käbi, rekordkaalikas, -peet, -porgand, -redis, -juurseller, suurimat pindala kattev puu jms).
Peale ülevaadet nii huvitavatest faktidest läksime kasvuhoonetesse ekskursioonile. Ringkäigu Palmimajas lõpetasime viktoriiniga, et seal saadud teadmisi kinnistada.
Meil oli külla kutsutud Riina Pau Tallinna Linnuklubist ning ringitunni teine pool möödus õues erinevaid linde vaadates ja nende laulu kuulates.


05.05.2010. „Tarbetaimede aed” Meile tutvustati tarbetaimi ning seejärel saime ise TBA tarbetaimede aias erinevate seemnete külvamise tarkuseterasid õppida – suuremad seemned ju külvatakse sügavamale, väiksemaid aga nii sügavale ei panda jms.
Kuna kohe-kohe oli saabumas emadepäev, siis ringipäeva lõpus meisterdasime oma kallitele emadele looduslikust materjalist kaarte ja väikese kingituse.


21.04.2010. „Roosid” Saime teadmisi rooside kevadistest hooldustöödest (millal on õige aeg vabastada roosipõõsad talvekatte alt, milliseid oksi ja millal tagasi lõigata, talvitumishaigused jms). Teoreetilisele osale järgnes kohe ka praktika, kus saime ise lõigata roosioksi õigest kohast õige nurga alt.
Seejärel külvasime astriseemneid, pikeerisime peiulilletaimi ning istutasime tups-rohtliilia tütartaimi. Taimede kohta saime põhjalikumat infot (kastmine, väetamine, optimaalne kasvutemperatuur, taimede erihooldus), sest võtsime kõik „töötulemused” endale koju hoolealusteks.


07.04.2010. „Linnud”
Tutvusime lindude (rändlinnud, veelinnud, metsalinnud), nende eluviiside, rände ja pesitsemisega. Õues vaatasime erinevaid linde ja kuulasime nende laulu, puhastasime ka TBA territooriumil olevaid pesakaste. Loodusmajas kuulasime peale ekskursiooni linnuaabitsa CD-d, et eristada erinevate linnuliikide laulu ning lahendasime ülesandeid õpitu kinnistamiseks.
looduslaps2


23.03.2010. „Pilveprogramm”
Rääkisime suurest ja väikesest veeringest, erinevatest pilvedest ja ilmastikunähtustest (udu, sudu, äike jms). Seejärel suundusime õue, et vaadata pilvi ja lume ning jää struktuuri luupide abil. Loodusmajas tegime hiljem katse, mille käigus tekitasime ise pilve. Koogi ja tee kõrvale vaatasime seinal pilte pilvedest kõrgmägedes (pealtpoolt näevad nad välja täpselt samasugused kui altpoolt) ja tutvusime atmosfääri erinevate kihtidega (troposfäär, stratosfäär, mesosfäär jms). Kõige lõpuks maalis iga ringipäeval osaleja vesivärvidega pilvepildi, mille võttis koju kaasa.
looduslaps1


10.03.2010. „Taime elutsükkel” Tutvusime õis- ehk katteseemnetaimedega, nende paljunemisega. Rääkisime seemnetega ehk sugulisest paljunemisest ja seemneteta ehk vegetatiivsest paljunemisest ja viljadest ning viljade kasutamisest. Seejärel saime külvata tomati, kress-salati ja muru-seemneid. Potid kress-salati ja muruga võtsime koju kaasa, tomatitaimed jätsime Loodusmajja, et järgmisel korral neid pikeerida. Õppisime koos täitma taime elutsükli tabelit ja joonistasime pildi taimede paljunemisest vastavalt enda arusaamale.


10.02.2010. „Käbid” Tutvusime paljasseemnetaimede ning okaspuudega (palju neid üldse on, erinevused katteseemnetaimedest, kus kasvavad, mis on käbid jmt). Rääkisime Eestis looduslikult kasvavatest okaspuudest. Seejärel uudistasime TBA herbaarkogudes olevaid käbisid – see oli äärmiselt põnev ning teadmiste kinnistamiseks lahendasime ka ristsõna. Mängisime lõhnade eristamise ja lõhnataju arendamiseks lõhnamängu, mille käigus tutvusime okaspuude õlide kasutamisega aroomiteraapias. Ringipäeva lõpul meisterdasime käbimaterjalist sõbrapäevakaardi ja punusime sõbrapaela. Tutvusime lindude (rändlinnud, veelinnud, metsalinnud), nende eluviiside, rände ja pesitsemisega. Õues vaatasime erinevaid linde ja kuulasime nende laulu, puhastasime ka TBA territooriumil olevaid pesakaste. Loodusmajas kuulasime peale ekskursiooni linnuaabitsa CD-d, et eristada erinevate linnuliikide laulu ning lahendasime ülesandeid õpitu kinnistamiseks.


27.01.2010. „Samblad ja samblikud”. Õppisime sammaldel (taimeriigi esindajad) ja samblikel (seeneriigi esindajad) vahet tegema. Tutvusime põõsas-, leht- ja kooriksamblikega. Rääkisime, miks samblad ja samblikud üldse tähtsad on ja kuidas neid saab kasutada (mullatekitajad, toit, ravimid, lõnga ja riide värvimine jms). Peale üldist tutvustavat juttu uurisime samblaid ja samblikke mikroskoobi all ja luubiga ning joonistasime neid. Igaüks meisterdas endale ka infotahvli erinevatest sammaldest ja samblikest.


13.01.2010. „Põlismets” Saime tuttavaks metsa kui kooslusega, aga ka põlismetsaga, selle loomastiku ja taimestikuga. Arutasime, miks loomad liiguvad ühest metsamassiivist teise, millised on loomade tegevusjäljed taimedel, mida söövad loomad talvel ning kuidas mõjutab metsa inimtegevus. Meisterdasime ka vahva pildi teemal „Põlismets”.


30.12.2009. „Jäljekütt looduses” Alustasime sellest, et läksime õue lumehangedesse müttama ja jälgi otsima. Lõbu oli laialt, leidsime palju kitsejälgi, nii põgeneva kui ka rahumeelselt käiva isendi omasid. Kohtasime ka inimeste ja koerte jälgi. Käisime Kloostrimetsa soo-õpperajal, kus olid „templid” lumme jätnud rebased ja oravad. Ringkäik oli väga põnev, tänu värskele ja kohevale lumele oli ümbrus nagu muinasjutus ning kõik olid punapõsksed ja õnnelikud väsimusest hoolimata.
Loodusmajas jõime kõik sooja piparmünditeed, näksisime maitsvaid piparkooke ning lahendasime töölehel olevaid ülesandeid kohaliku loomastiku kohta. Seejärel mängisime mängu „Jäljekütt”. Aeg läks lennates nagu alati.


16.12.2009. „Meisterdamine jõuluteemadel”
Seekord tegelesime puhtalt looduslikest materjalidest jõulukaunistuste meisterdamisega. Vastavalt soovile saime teha kaarte, jõulukaunistusi lillepotti, jõulupärgi, küünlarosette, puust kuusekaunistusi või okstest kuuske. Pildid räägivad iseenda eest.

02.12.2009. „Pae erimid ja kivistised”. Külastasime Tallinna Tehnikakõrgkoolis kivinäitust, mida tutvustas meile paevana ehk peaprofessor Rein Einasto. Tema rääkis meile kividest, mille sees olid eelajalooliste olendite jäänukid. Nägime muljetavaldavalt suurt trilobiiti, kes oli elanud 460 miljonit aastat tagasi ning imepäraseid tühimikesse tekkinud kristallikobaraid, mida nimetatakse kaltsiidipesadeks. Saime teada, et nende värvus sõltub erinevatest lisanditest. Uurisime mikroskoobi all erinevaid kivimeid ja kivistisi ning meil olid ka enda poolt kaasas kivid, mida püüdsime üheskoos määrata. Nägime ühte ilmatu suurt halli paekivist raamatut ja massiivset paekivist tehtud lauda. Saime teada paevanaks saamise loo. Meie pilku püüdsid ka kummalised mustast metallist moodustised - ehtsad taevakivid – meteoriidid jpm põnevat.


18.11.2009. „Kõdunemine” Meie põnev avastusretk selle ringipäeva raames sai alguse Loodusmaja tagant, kulges mutimullahunnikuni ja sealt rododendronite juurde tamme-männi segametsa kõdupuitu ja kändu otsima, seejärel uudistasime liivahunnikut, liivmulda, turbamulda jms. Peale seiklust õues jätkasime tubase tegevusega ehk tegime erinevatest muldadest äigejoonised teadmiste kinnistamiseks ning joonistasime pildi teemal „Sügismaastik”.


04.11.2009. „Puud sügisel” Lehti me enam taimedelt sel ajal ju peaaegu ei leiagi, nii et ongi suurepärane aeg minna õue ja püüda okste järgi aru saada, mis puud ja põõsad meid ümbritsevad. Ringkäik oli väga põnev, imetlesime ka loojuvat päikest ning esimeste külmadega kaasnenud jää praksus jalgade all. Loodusmaja õppisime kasutama taimemäärajat ning meisterdasime igaüks endale oma isikliku herbaarlehe. Lisaks tegime veel vahtrarooside kimpe.


21.10.2009. „Roosiaed” Saime teadmisi rooside ajaloost, päritolust ning kasvatamise algtõdedest (rooside tagasilõikamine talve eel, talvekatte valik ja paigaldamine). Loodusmajas valmistasime koju kaasaviimiseks lõhnakotikesi.


7.10.2009. „Mürktaimed” Käisime TBA territooriumil, vaatasime mürktaimi ning rääkisime Eesti mürgistest taimedest.
Loodusmajas uurisime mürktaimede mappi ning erinevaid fotosid ja herbaariumi. Lahendasime ka vahvat ristsõna „Mürgitaimed meelde” õpitu paremaks kinnistamiseks.

tallinn logo 200

Uus koolimaja

Uue koolimaja uudised


uus koolimaja


Alates 01.09.2018 asume uue koolimaja ehituse perioodil asenduspinnal aadressil
Vilde tee 69, Tallinn.

Tuisu osakond on endiselt aadressil Tuisu 20.

Üritused

Projektid

Tunnustused

Uuenev haridusasutus 2016
Parim koostööprojekt 2016
Parim koostööprojekt 2015 eripreemia
Turvaline kool 2014 III koht
Loodussõbralik kool 2013
Innovaatiline tegu 2012
Parim lõimumisprojekt 2012 II koht
Sõbralik koolisöökla 2011 III koht
Parim lõimumisprojekt 2010
Parim personaliprojekt 2008
Hästi juhitud kool 2006
Hea huvitegevusega kool 2004